تاریخ امروزشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت مراکز اقامتی (هتل, هتل آپارتمان, مهمانپذیر, متل و پانسیون)

انواع مراکز اقامتی برای سفر و مسافر

در این مقاله انواع مراکز اقامتی توضیح داده شده، همچنین شما میتوانید مرکز اقامتی خود را از اینجا رزرو فرمایید.

هتل (مهمانسرا)

هتل ها مهمانسراهایی هستند که از تعداد اتاق های متعددی برخوردارند. در هتل به غیر از تامین امکانات خواب، خدمات گسترده و متنوع دیگری از جمله تریا، رستوران، استخر، سالن های بدنسازی و فروشگاه های تهیه سوغات تدارک دیده شده است. ضمنا برای استفاده صحیح از امکانات ایجاد شده و جلب مشتریان خاص، سالن هایی برای برگزاری سمینار، سخنرانی و جشن های مختلف پیش بینی شده است.

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان یک نوع واحد اقامتی می‌باشد که از نظر داشتن فضاهای مختلف محدودتر از هتل بوده و از کنار هم قرار گرفتن چند واحد آپارتمان (معمولاً یک الی ۴ خواب) تشکیل می‌شود که علاوه بر اتاق خواب، محلی به عنوان نشیمن، آشپزخانه و آبدارخانه با امکانات کامل را در بر می‌گیرد.

مهمانپذیر (مسافرخانه)

ممهمانپذیرها (مسافرخانه‌ها)، اقامتگاه‌هایی ارزان قیمت و کوچک هستند که اغلب دارای سرویس بهداشتی و آشپزخانه مشترک می‌باشند. معمولاً مسافرخانه‌ها در مراکز شهرها ایجاد می‌شود که رفت و آمد بیشتر است، تا مسافر هزینه کمتری برای رفت و آمد خود پرداخت کند.

متل

در بسیاری کشورها در حاشیه ها و جاده های کمربندی شهرها برای مسافرانی که با وسیله شخصی مسافت طولانی را طی می کنند، واحدهای اقامتی ایجاد می نمایند. این واحدهای اقامتی معمولا به صورت واحدهای یک یا دو طبقه می باشد که دارای اتاق، تلویزیون، یخچال و امکانات تهیه چای و قهوه می باشد. بعضی از متل ها دارای تجهیزات گسترده تری هستند و بعضی ساده می باشند. در حوالی این متل ها معمولا سوپرمارکت، رستوران و پمپ بنزین ایجاد می شود تا مسافران بتوانند مایحتاج خود را تامین نمایند. هزینه اقامت در این واحدهای اقامتی به دلیل این که خدمات گسترده ای ارائه نمی دهند مناسب تر از هتل ها است.

پانسیون

پانسیون یکی از انواع واحدهای اقامتی می باشد که در آن میهمانان به مدت طولانی اقامت دارند. پانسیون‌های دانشجوئی بیشترین نوع پانسیون در ایران می باشند.

واحدهای پذیرایی بین راهی

واحدهای پذیرائی بین راهی به واحدهائی گفته می‌شود که در طول جاده خدمات پذیرائی به مسافرین ارائه می‌نمایند. این واحدها در انواع رستوران، چلوکبابی، کبابی، اغذیه فروشی، جگرکی، چایخانه و …. و با تقسیم بندی کیفی درجه یک، درجه دو و درجه سه می‌باشند.
چند سالی است که مجتمع‌های بین راهی به منظور ارائه خدمات بیشتر به مسافرین احداث می‌گردد. در این مجتمع‌ها علاوه بر خدمات پذیرائی، خدمات اقامتی و نیز خدمات رفاهی از قبیل مسجد، محل بازی کودکان، تعمیرگاه، پمپ بنزین و … نیز وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *