تاریخ امروزپنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

تاریخچه شرکت هواپیمایی آسمان

بلیط چارتری و سیستمی و خدمات هواپیمایی آسمان از هواپیمایی ماهان قدمت بیشتری دارد. البته اگر بخواهیم قدمت پرواز در ایران را دانست باید به دوره ناصرالدین شاه نگاهی انداخت که برای اولین بار به وسیله بالن یک پرواز نمایشی اجرا شد و از آن زمان به بعد ایرانیان رویاهای زیادی برای حمل و نقل با پرواز داشته اند و کم کم از آن پس در حکومت های بعدی پای هواپیماها به تهران باز شد و در ابتدا حاکمان از آن استفاده می کردند. تاریخ هوانوردی در ایران را میتوان به ۷ دوره تقسیم کرد که عبارتند از : نیروی هوایی ارتش در سال ۱۹۲۳،‌ دوره دوم آغاز به کار یونکرس آلمان در ایران سال ۱۹۲۷، دوره سوم خط هوایی وزارت پست، تلگراف و تلفن، دوره چهارم خطوط هوایی ایران ایرویز و پرشین ایرسرویس در ۱۹۴۵ ( قابل ذکر است در راه اندازی ایرلاین آسمان، ایر سرویس با چند شرکت دیگر ادغام شده است)، دوره پنجم تاسیس خط هوایی ایران یونایتد در سال ۱۹۶۲، دوره ششم تاسیس ایران‌ایر و دوره شکوفایی صنعت هوانوردی کشور (ایران ایر و ایر سرویس ، ایر و هور آسمان با ادغام به هواپیمایی آسمان تبدیل شده اند)، دوره هفتم دوره بعد از انقلاب و شرکت‌های هوایی متنوع که در حال حاضر شاهد آن هستیم. در واقع پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اغلب خطوط هواپیمایی با مدیریت جدید و نام های جدید راه اندازی شدند.

ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان

ایرلاین آسمان و فروش بلیط سیستمی آن در سال ۱۳۸۵ با چهار فروند هواپیما بوئینگ ۷۲۷ و شش فروند ای تی ار ۷۲ و ۱۱ فروند فوکر انجام میشده است و خدمات بسیار خوبی را ارائه میداد اما در سالهای بعد بلیط چارتر هواپیمایی آسمان نیز با استقبال روبرو شد . در واقع سیاست هواپیمایی آسمان، خریداری و همکاری با هواپیماهای کوچک مانند فوکر بوده است اما کم کم بر حسب نیاز و استقبال مردم از خدمات خوب و سابقه درخشان هواپیمایی آسمان و قدمت بسیار بالایش ناچار به استفاده از هواپیماهای بزرگتر شد و از آنن پس بویینگ ها و ای تی آرها به سامانه حمل و نقلش افزوده شدند.

قبلا راجع به یکی از بهترین خطوط هواپیمایی، ایرلاین ماهان و بلیط چارتر آن توضیح دادیم البته خالی از لطف نیست که بدانیم ایرلاین ماهان در سال ۱۳۸۷ از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج شد، یعنی کیفیت خدمات این ایرلاین به  دلیل مدیریت ناکارآمد به قدری ضعیف بود که با استانداردهای جهانی همخوانی نداشت اما امروزه پیشتازه کیفیت خدمات می باشد. ایرلاین های آسمان با فروش بلیط چارتر و انواع رزرو و هواپیمایی هما پس از آن از قدیمی ترین ایرلاین های ایران در ارائه خدمات فروش بلیط سیستمی میباشند و در واقع پیشکسوت تجربه خدمات هواپیمایی هستند. نمیتوان خدمات خوب ایرلاین آسمان را در طول دهه های گذشته نادیده گرفت به طور مثال بسیاری از مردم برای خرید بلیط سیستمی هواپیما به این هواپیما اعتماد کامل داشته  اند اما در حال حاضر به دلیل مدیریت ناکارآمد مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته است. تا جایی که مدیر عامل این هواپیمایی برای تاخیرهای بیشمار در پروازهای آسمان به دادگاه کشانده شده است. از دیگر دلایلی که باعث شد هواپیمایی آسمان به طور چشمگیری کاهش استقبال داشته باشد، سقوط هواپیمای ATR در مسیر تهران به یاسوج یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال است. این مساله و خشم و ترس اغلب مردم موجب شد تا با عدم استقبال از مدیریت هم اکنون هواپیمایی آسمان، آن را وادار کند تا بهای خدمات و بلیط خود را کاهش دهد اما این امر هیچگاه سبب کاهش قیمت نشده است و همچنان جمعیت کثیری اقدام به خرید بلیط چارتری و سیستمی این ایلاین می نمایند. بخاطر بسپاریم نمی توان قدمت و کیفیت ارائه خدمات خوب این ایرلاین را در طول حکومت های قبلی و حکومت حال حاضر نادیده گرفت و نقص ها همیشه گاه گاهی وجود داشته اند.

ایرلاین آسمان از گذشته تا کنون

ایرلاین آسمان  از سال ۱۳۹۲ با تغییر دولت وقت ایران، ناچار به پذیرش مدیریت جدید خویش گردید. در حال حاضر مدیریت خطوط هواپیمایی آسمان بر عهده یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسدارن حسین علایی می باشد. دو پایگاه اصلی ایرلاین آسمان در شهر های مشهد و شیراز قرار دارد. هواپیماهای ایرباس ای۳۴۰ بزرگترین هواپیما ایرلاین آسمان است که مسافران زیادی را تشویق به خرید بلیط چارتر می نماید و برای مسافت های طولانی استفاده میشود. پس از آن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس قادر به جابجایی ۲۳۰ نفر در هر پرواز می باشد این هواپیما نیز بلیط سیستمی زیادی را به فروش رسانده است. در واقع بویینگ ها در سال ۱۳۹۶ یعنی در دوره ریاست حسین علایی به ایرلاین آسمان افزوده شده اند که بحث های زیادی برای خرید این هواپیماها پیش آمده است و برای قیمت خرید آن بسیاری از مردم اعتراض هایی در فضای مجازی داشته اند. همچنین شاهد در حال مذاکراتی برای افزودن هواپیماهای ژاپنی MRJ  به هواپیمایی آسمان هستیم.

هواپیمایی آسمان در گذشته و برای پروازهای خارجی و داخلی نام و آوازه بسیار خوبی داشت بلیط های سیستمی زیادی برای خروج از کشور توسط این هواپیمایی عرضه شده است و ایرانیان بسیار راضی بوده اند اما در حال حاضر در رتبه بندی برای تاخیر در ساعت پرواز، رتبه یک را دارد بنابراین برای پروازهای عجله ای و کاری پیشنهاد نمیشود و بیشتر برای پروازهای تفریحی و بدون برنامه ریزی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین پرواز هواپیماهای آسمان بر فراز خطوط هوایی اروپا توسط اتحادیه اروپا منع شده است در واقع هواپیمایی آسمان در موقعیتی شبیه به هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۸۷ قرار گرفته است و امید است بزودی همانند قبل به یکی از بهترین هواپیمایی های کشور عزیزمان تبدیل گردد. بیشترین حوادث ناگوار برای هواپیمایی آسمان در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ اتفاق افتاده است و این دلیلی بر عدم استقبال گردشگران و مسافران گشته است.

هواپیمایی آسمان و مسیرهای هوایی

ایرلاین آسمان در حال حاضر خطوط هوایی داخلی زیادی را در اختیار دارد این سبب شده است فروش بلیط چارتر آسمان به شدت با استقبال روبرو شود و سیاست چند سال اخیر آن نیز خدمات رسانی به نقاط محروم بوده است تا جایی که حمل و نقل هوایی به هر شهر از ایران را با هزینه منصفانه به واسطه بلیت چارتری تقریبا ممکن ساخته است اگر تا چندی پیش فقط قشر متوسط رو به بالا توان استفاده از خدمات هواپیمایی به واسطه بلیط سیستمی را داشته اند، هواپیمایی آسمان توانست استفاده از این امکانات را برای هر قشری از جامعه فراهم آورد. این هواپیمایی در مقایسه با سال ۱۳۸۵ که تنها ۲۱ فروند هواپیما در اختیار داشت هم اکنون ۳۳ فروند را پشتیبانی کرده و به چهل شهر ایران و ۱۳ کشور در دنیا سفر می نماید.

خطوط بین المللی حمل و نقل در هواپیمایی آسمان عبارتند از : تهران – ایروان (ارمنستان)، ارومیه – استانبول (ترکیه)، مشهد – دوشنبه (تاجیکستان)، شیراز – مسقط (عمان)، زاهدان – دوبی (امارات)، لامرد – دوبی (امارات)، اهواز – کویت، آبادان – کویت

خطوط داخلی پرواز های آسمان نیز عبارتند از : تهران – فرودگاه مهرآباد، شیراز، مشهد، ارومیه، زاهدان، رشت، گرگان، اهواز، آبادان، اردبیل، نوشهر، اصفهان، ‌بندرعباس، کیش،‌ ایلام، چابهار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *